اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص قطعی سامانه آموزشیار آتش‌سوزی مغازه کبابی در خیابان شهید اصلانی مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) مجازات سارقان صندوق امانات بانک ملی | از قطع ید تا رد مال واژگونی خودرو پژو ۲۰۷ در خیابان ارشاد مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) + تصاویر قد کودکان ایرانی در نیم قرن اخیر کاهش یافته است| کیف‎‌های سنگین مدارس عامل شیوع ناهنجاری اسکلتی دانش آموزان جانمایی ۴۰ جایگاه برای برپایی مراسم جشن عاطفه‌ها در آستانه بازگشایی مدارس  دست کودک ۱۸ ماهه اراکی در چرخ گوشت قطع شد(۲۶ شهریور ۱۴۰۳) کاهش ۴۳ درصدی تماس‌های مزاحمی و اشتباهی با آتش‌نشانی مشهد آخرین آمار سقط جنین عمدی کشور اعلام شد برخورد چهار خودرو در خواف ۶ مصدوم برجای گذاشت (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) دلایل به وجود آمدن سونامی ۹ روزه در گرینلند با موج‌های ۲۰۰ متری! جزئیات دستور رفع تعلیق دانشجویان پزشکی توسط وزیر بهداشت (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) + متن ابلاغ کسب ۹ مدال و مدالیون در مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۴ لیون فرانسه توسط نخبگان ایرانی دستگیری ۳ سارق حرفه‌ای و کشف ۲۸ فقره سرقت در مشهد گلایه شهروندان مشهدی از پزشکان و داروخانه‌داران | وقتی نسخه و بیمه بی‌ارزش می‌شود کشف بیش از ۵ هزار دُز قرص غیرمجاز از مخفیگاه سوداگر مرگ در مشهد شناسایی و ثبت تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی سوران و جاده حسن آباد از توابع بخش شاندیز کمیسیون بهداشت مجلس با حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مخالفت کرد آزمون قضاوت سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد ۳۷۰ بازرس و ناظر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مأموریت ویژه هفته وحدت حاضر هستند مهاجرت زودهنگام فلامینگو‌ها به تالاب میقان سرگردانی دانشجویان دانشگاه آزاد پس از قطع شدن سامانه آموزشیار (۲۶ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گلایه شهروندان مشهدی از پزشکان و داروخانه‌داران | وقتی نسخه و بیمه بی‌ارزش می‌شود

  • کد خبر: ۲۵۱۱۹۴
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
گلایه شهروندان مشهدی از پزشکان و داروخانه‌داران | وقتی نسخه و بیمه بی‌ارزش می‌شود
در روزهایی که نرخ ویزیت پزشکان و مؤسسات درمانی افزایش یافته و قیمت داروها نیز بالاست، برخی پزشکان و داروخانه‌داران، حق ویزیت و قیمت داروها را آزاد حساب می‌کنند و توجهی به بیمه‌‌بودن بیمار ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز، تخلفات صنف پزشکان و داروخانه‌داران، یکی از موضوعاتی است که همواره با حساسیت مسئولان درمانی کشور همراه بوده و در بسیاری اوقات، دستگاه‌های نظارتی را هم درگیر شکایت‌های متعدد بیماران می‌کند.

عمده‌ترین مشکل این روز‌های مراکز درمانی که شهروندان مشهدی با آن دست به گریبان شده‌اند، موضوع عدم پذیرش بیمه خدمات درمانی است.

بررسی‌های متعدد شهرآرانیوز نشان می‌دهد، برخی مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاهی و حتی تعدادی از داروخانه‌ها از دریافت بیمه بیمار هنگام ویزیت یا تأمین دارو استنکاف می‌کنند و در پاسخ به گلایه بیمار، مدعی می‌شوند که طرف قرارداد هیچ بیمه‌ای نیستند و باید پرداخت آزاد صورت پذیرد. در انتهای ویزیت نیز، با ارائه رسید به بیمار، او را به سازمان بیمه‌کننده ارجاع می‌دهند.

داروخانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ با این تفاوت که داروخانه‌ها ادعایی دال بر عدم قرارداد با بیمه‌ها ندارند، اما در عمل، نسخه تجویزی پزشک را مخصوصاً در مورد دارو‌های خاص به‌راحتی پذیرش نمی‌کنند و عموماً مدعی هستند سامانه‌های نسخه بیمار قطع هستند یا می‌گویند «زمانی دیگر مراجعه کنید» یا «دارو را آزاد تهیه کنید».

طی دو سال گذشته، میزان بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها افزایش چشمگیری یافته و جامعه پزشکی را برای دریافت مطالباتشان دچار مشکل کرده است. از سوی دیگر، گرانی‌های اخیر صنعت پزشکی در بخش‌های معاینه و بستری، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری و پرتودرمانی و دارو، شرایط سختی را برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها پدید آورده است. مشکلات کمبود دارو، افزایش تعداد بیماران مراجعه‌کننده به پزشکان متخصص و مشکلات نوبت‌دهی نیز از دیگر چالش‌های بیماران هستند.

تمدید پروانه طبابت، منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با تأیید عدم پذیرش بیمه از سوی پزشکان عنوان کرد: متأسفانه چنین‌مسئله‌ای وجود دارد و برخی همکاران ما تخلف می‌کنند.

دکتر سیدکاظم غفاریان ادامه داد: براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، تمامی مؤسسات پزشکی ملزم هستند با بیمه‌های پایه قرارداد داشته باشند و ملاک صدور پروانه طبابت یا تمدید آن، قرارداد بیمه‌ای پزشک است.

وی افزود: در مورد تخلفات پزشکان، باید سازمان نظام پزشکی ورود کند و جویای این مشکل باشد.

غفاریان با اشاره به رسیدگی‌های نظارتی دانشگاه در مشهد تصریح کرد: هرگونه تخلف صنفی در کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات، بررسی می‌شود و تشکیل پرونده صورت می‌گیرد.

این پزشک همچنین خاطرنشان ساخت: برخی اوقات پیش می‌آید که پزشک با بیمه تکمیلی قرارداد ندارد، اما قرارداد کلی با بیمه الزامی است و واحد‌های درمانی نمی‌توانند بیمه بیمار را پذیرش نکرده و حق ویزیت را آزاد دریافت کنند.

داستان ناتمام زیرمیزی پزشکان

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به دریافت هزینه خدمات درمانی به شکل کارت‌به‌کارت و نبود نظارت بر نرخ‌گذاری خدمات درمانی در مراکز درمانی خصوصی گفت: دادن هرگونه شماره‌کارت به بیمار یا همراه وی، به بهانه قطعی دستگاه کارت‌خوان تخلف است و شهروندان در صورت مواجهه با این مسئله، مراتب را جهت پیگیری به واحد نظارت دانشگاه اطلاع دهند.

غفاریان ادامه داد: پرونده‌های فرار مالیاتی و دریافت وجوهات غیرقانونی تحت عنوان خدمات پزشک، در کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات، بررسی می‌شود و در صورت احراز تخلف، با آن برخورد صورت می‌گیرد.

نسخه آزاد، سود بیشتر

اگر از پزشکان و مطب‌هایی که مدعی‌اند با بیمه قرارداد ندارند، عبور کنیم، مانع دیگری به اسم داروخانه را مقابل خود می‌بینیم که این روزها، نسخه‌های درمانی را به بهانه‌های مختلف کمتر پذیرش می‌کنند.

مشکل تأمین دارو و کمبودهای آزاردهنده اقلام دارویی که همواره باعث اعتراض بیماران و نگرانی خانواده‌ها از وضعیت سلامتی عزیزشان می‌شود، تبدیل به رویه‌ای غیرمنطقی شده است و اینک باید با عدم دریافت نسخه هم دست‌وپنجه نرم کنیم.

مشاهدات شهرآرانیوز نشان می‌دهد داروخانه‌ها به علت بدهی بیمه‌ها، بیشتر مایل هستند نسخه‌های آزاد پیچیده شوند و فاکتور داروها به بیمار داده شود؛ بنابراین با دلایلی چون قطع سیستم پذیرش نسخه یا آنکه داروی مدنظر بیمار، داروی آزاد محسوب می‌شود، بیمار را به سمتی می‌برند که دارو را آزاد تهیه کنند.

اجبار به نسخه آزاد به‌جای نسخه بیمه‌ای، تخلف است

مدیر غذا و داروی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هرگونه پذیرش نسخه به شکل آزاد، در صورت داشتن نسخه بیمه‌ای، در هر داروخانه‌ای تخلف است.

دکتر علی روحبخش در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز ادامه داد: منکر برخی تخلفات در داروخانه‌ها در مورد عدم پذیرش نسخه نیستیم. اگر مردم گزارشی مبنی بر تخلف داروخانه‌ها در پذیرش نسخه دارو دارند، به ما اطلاع دهند.

وی ادامه داد: تمامی داروخانه‌ها باید با بیمه‌های پایه همچون تأمین‌اجتماعی، سلامت ایرانیان و نیروهای مسلح قرارداد داشته باشند و هیچ داروخانه‌ای حق عدم عقد قرارداد با این بیمه‌ها به ویژه تأمین‌اجتماعی و سلامت ایرانیان را ندارد.

روحبخش در مورد عدم پذیرش برخی نسخه‌ها تصریح کرد: برخی اوقات واقعاً سیستم نسخه‌خوان بیمه قطع می‌شود؛ اما از طرف دیگر، برخی نسخه‌ها هستند که ۶۰ درصد هزینه آن، به حساب بیمه واریز می‌گردد و بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌شان تعلل دارند. بنابراین داروخانه نسخه را آزاد اعلام می‌کند که البته تخلف است. با این حال باید این مشکل را رفع کرد.

گفتنی است مشکل نپذیرفتن بیمه بیمار، مسئله‌ای ریشه‌دار است. سال گذشته بود که معاون درمان وزارت بهداشت طی مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: «علت اینکه بعضی از مراکز تمایل ندارند با بیمه‌ها قرارداد ببندند، بدحسابی بیمه‌هاست و برخلاف چیزی که در گزارش بود، الان متوسط پرداخت بیمه‌ها ۷ ماه عقب است. طبق قانون الحاق ۲ که حدود سال ۹۲،۹۳ است، بیمه‌ها باید ظرف یک ماه ۶۰ درصد مطالبات و ظرف ۳ ماه تسویه کنند».

در مورد وضعیت دارویی و پرداخت هزینه نسخه‌های درمانی نیز نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو طی مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: «بازار دارویی حدود ۱۷۰ همت به قیمت مصرف‌کننده در سال ۱۴۰۲ بود و حدود ۸۰ همت از این عدد از جیب بیمار پرداخت شده است. این رقم بسیار زیاد است و اصلاً قرار نبوده بیمار این‌طور پرداخت انجام دهد.» 

حال باید دید گلایه مردم از این وضعیت و پاسخ مدیران درمانی مشهد، مشکل پیش‌آمده را حل خواهد کرد یا خیر!

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->